آمار بازدید
امروز:
1252
ديروز:
1575
ماه:
58089
سال جاری:
879589
كل:
3774542
تاریخ : شنبه 1 ارديبهشت 1397
کد 8

آموزش شبکه و تنظیمات آن

مقدمه
راه اندازى، کنترل و نگهدارى شبکه شاید یکى از مشکلترین و دشوارترین بخشهاى کارى یک Administrator یا مسئول سایت باشد. چون مشکلات و عیوب ناشى از سخت افزارهاى یک شبکه ،با مشکلات و عیوب ناشى از برنامه هاى نرم افزارى شبکه ادغام شده واگر به فرض در هنگام تنظیم شبکه مشکلی به وجود آید ،وقت زیادی تلف خواهد گردید تا بفهمیم مشکل از ناحیه سخت افزارى است یا نرم افزارى.

این جزوه شامل چهار بخش است:

 معرفی شبکه، کارت شبکه و راه اندازى و نگهدارى شبکه از لحاظ سخت افزارى

 تنظیم و کنترل برنامه Network Neighborhood

استفاده از شبکه و عمل Sharing

معرفی کارت شبکه، و راه اندازى و نگهدارى شبکه از لحاظ سخت افزارى:

کامپیوترها جهت اتصال به هم و استفاده از برنامه هاى هم و اشتراک برنامه ها از نظر سخت افزارى احتیاج به کارت شبکه یا LAN Card دارند. که بطور معمول در بازاردو نوع کارت معمول می باشد. یک قسم آنها کارتهاِی 10 در 10 بوده و قسم دیگر کارتهای 10 در 100 میباشند. جهت کنترل اتصال درست کارت شبکه به کامپیوتر میتوانید روى آیکون My Computer کلیک راست نموده و ازقسمت Properties پوشه Device manager را انتخاب نمایید. در بین ابزارهاى نصب شده طبق شکل باید در قسمت Network adapters ،نام ومشخصات کارت شبکه شما وجود داشته باشد.
اگر در این بخش علامت سوال یا تعجب به شکل زرد رنگ وجود داشته باشد نشان میدهد که راه انداز (Driver ) کارت شبکه شما ناقص بوده و درست نصب نشده است و بایستى طبق روشهاى Hardware settings آنرا برداشته(Remove) و با Refresh ، یا از قسمت Add new hardware در بخش کنترل پنل ( Control panel ) درایور یا راه انداز مناسب و صحیح آنرا نصب نمایید. (براى مشاهده جزئییات نصب یک سخت افزار در صورت لزوم به جزوه آموزش نصب و راه اندازى ویندوز و تنظیمات کامپیوتر از همین سرى جزوات مراجعه نمایید.)
توجه نمایید که بعد از نصب کارت شبکه، آیکون Network Neighborhood در روى میز کار (Desktop ) مشاهده خواهد شد که بعدا" به توضیح تنظیم آن خواهیم پرداخت.

تنظیم و کنترل برنامه Network Neighborhood:

همانطور که در بالا بیان شد بعد از نصب کارت شبکه آیکون تنظیمات آن در درون Control panel یا همچنین میز کار یا Desktop جهت تنظیمات قابل مشاهده است.
 
جهت تنظیم شبکه کافى است شما روى آیکون Network Neighborhood کلیک راست نموده و گزینه Properties را انتخاب نمایید.

 
قبل از شروع کار و تنظیمات لازم می توانم شما را کمی با این پنجره و مشخصات آن آشنا نمایم.
 
همانطور که طبق شکل میبینید درون این پنجره پوشه های(Tab)، گوناگونی وجود دارد و مهمترین آنها قسمت Configurations ، یا پیکربندی شبکه و بخش Identification، یا مشخصات و شناسایی کامپیوتر میباشد.
در بخش Configuration یا پیکربندیمعمولا گزینه هایی جهت بکار گیری clients ( ) ، adapters ( )، protocols ( ) و services ( ) وجود دارد.
Clients : نرم افزارهای Clients شما را قادر میسازد که پرینترها و فایلهای مشترک ( Shared ) را در کامپیوترهای دیگر مشاهده و استفاده نمایید.
Adapters : یک adapter، یک وسیله سخت افزاری است که از نظر فیزیکی مشخص میکند کامپیوتر شما به شبکه متصل است.
Protocol : نشانگر یک زبان مشترک است که کامپیوترها جهت ارتباط با یکدیگر از شبکه نیاز دارند. ( کامپیوترها باید از یک زبان مشترک Tcp/Ip جهت ارتباط با یکدیگر استفاده نمایند.)
Services : بعضی از سرویسها شما را قادر میسازند که شما بتوانید فایلها و پرینترهای خود را با دیگران در شبکه مشترک (Share ) نمایید و سرویسهای دیگریجهت گرفتن پشتیبان اتوماتیک از سیستم( Automatic system backup )،تنظیمات و ثبت از راه دور (Remote Registory ) و عامل کنترل و مشاهده شبکه ( Network Monitor Agent ) و جود دارند.

در زیر این گزینه ها سه دکمه Add ، Remove و Properties وجود دارد که با کلیک روی دکمه Add پنجره ای باز میشود که شما می توانید در صورت نیاز از آن (client, adapter, protocol, services ) مورد نیاز خود را اضافه نمایید.
ودر صورتی که بخواهید گزینه ای را حذف نمایید آنرا انتخاب نموده و روی دکمه Remove کلیک نمایید. برنامه حذف خواهد گردید.
با انتخاب گزینه ای و کلیک روی دکمه Properties شما مشخصات و تنظیمات جزئی و بیشتری را در پنجره باز شده مشاهده خواهید نمود.

در بخش Primary Network Logon، شما میتوانید با کلیک در مثلث پایین رو، نوع اتصال به شبکه را انتخاب نمایید. این بخش نشان میدهد که کدام شبکه اتصال شما را پشتیبانی خواهد نمود. بنابراین شما از آن شبکه استفاده نمایید. مثلا" اگر شما Windows Logon را انتخاب نمایید شما به ویندوز 98 متصل بوده و در صورتی که شبکه شما قطع باشد شما هیچ پیامی بر این مبنی نخواهید داشت. ولی اگر گزینه Client for Microsoft network را انتخاب نموده باشید،هنگام ورود به ویندوز پنجره ای به شکل زیر از شما نام کاربر ( User Nanme ) و رمز ورود ( Password ) و احتمالا" Domain یا نام شبکه را از شما خواهد خواست و در صورتیکه شبکه شما دچار مشکل باشد، پیامهای هشدار دهنده در این بخش مشاهده خواهید نمود.
در قسمت انتهایی این پنجره یک دکمه فشاری به نام File and Printers Sharing وجود دارد که با کلیک روی آن پنجره دیگری باز میشود که شما میتوانید با کلیک درون جعبه های دو گزینه موجود،اجازه دهید دیگران از فایلها و پرینترهای Share شده و مشترک شما استفاده نمایید.
 
در قسمت (Tab  Identification ) یا مشخصات کامپیوتر شما سه کادر وجود دارد که عبارتند از:

Computer Name : در جلو این کادر شما میتوانید نام کامپیوتر خود را برای شناخته شدن در شبکه برای دیگران درج نمایید. ( حد اکثر 15 حرف و بدون فاصله باشد.)
Workgroup : نام گروه کامپیوتری است که در ارتباط میباشند و کامپیوترها باید هم جهت مشاهده و هم قرار گرفتن در یک گروه حتما" داری یک workgroup مشترک باشند. (حتما"، رعایت حروف بزرگ و کوچک در این قسمت دقت شود و در اینجا هم بیش از 15 حرف و فاصله ممنوع است. بهتر است جهت راحتی کار اسمی مشخص و کوچک و با حروف بزرگ نوشته شومثلا": SAF )
Computer Description: در این بخش شما میتوانید جهت مشخص شدن دقیق هر کامپیوتر توضیحات خاصی را درج نمایید که اختیاری است. ودیگران را قادر میسازد اطلاعات بیشتری را در رابطه با آن کامپیوتر در صورت لزوم مشاهد نمایند.

استفاده از شبکه و عمل Sharing:
اگر شبکه یک سایت درست راه اندازىشده باشد و مشکلى نباشد، هنگامیکه شما دو بار روى آیکون Network Neighborhood کلیک مینمایید قادر خواهید بود کامپیوترهاى موجود را در گروه کارى خود Workgroup را مشاهده نمایید و با کلیک روى کامپیوتر مورد نظر وارد آن شده و از برنامه هاى مشترک آن (Shared ) استفاده نمایید.

توجه: حتما" کامپیوتر مورد نظر نیز روشن باشد و ضمنا" برنامه ای را share کرده باشد.

چگونه می شود برنامه اى را share نمود که دیگران نیز به آن از کامپیوتر ما دسترسى داشته باشند؟

نکته مهم: فقط درایوها ، سی دى و پوشه ها قابل اشتراک هستند ودر صورتى که بخواهیم فایل یا سندى را share نماییم، حتما" ابتدا آنرا در پوشه اى قرار دهیم.
براى عمل Sharing روى درایو و یا پوشه مورد نظر کلیک راست نموده و گزینه Sharing را انتخاب مىکنیم. پنجره اى باز میشود که درقسمت دکمه رادیویى Shared as کلیک مینماییم.

میتوانیم در بخش Comment نام یا توضیح خاصى جهت اطلاع افرادى که آن پوشه را مىبینند بنویسیم. (مثلا" CD-Rom ). و با زدن دکمه Ok، پوشه یا درایو ما به شکل یک دست خواهد شد که نشان مىدهد این پوشه ما مشترک قرار داده شده است. و در صورتى که مجددا" بخواهیم آنرا از حالت اشتراک دربیاوریم تا کامپیوترهاى دیگر به آن دسترسى نداشته باشند، کافى است مجددا" روى آن کلیک راست نموده و گزینه Not Shared را انتخاب نماییم. با زدن Ok از حالت اشتراک در آمده وشکل دست نیزاز روی آیکون Share شده، پاک خواهد شد.

در پنجره باز شده shared سه گزینه در بخش پایین، وجود دارد که بطور پیش فرض همیشه گزینه Read only یا فقط خواندنى فعال است. وبه کاربرى که از فایل مشترک استفاده میکند، فقط اجازه مىدهد آنرا دیده، در صورت لزوم براى خود کپى نمایید ولى حق ویرایش، حذف و یا تغییراتى در آنرا ندارد.
امًا اگر گزینه Full و یا Depended on the password ،را انتخاب نماییم و در جلوى کادر آنها پسووردى درج کنیم و به کاربر کامپیوتر دیگر دهیم. او قادر خواهد بود با دادن رمز درخواستى تغییرات مورد لزوم را نیز بر روى آن وارد نمایید، لذا دقت کنید در صورت عدم نیاز همیشه از گزینه Read only استفاده نمایید.

چند تذکر:
اگر سىدى رام خود را Share نمایید مىتوانیید از کامپیوترهاى دیگر از آن استفاده نمایید و برنامه هاى موجود در آنرا در کامپیوترهاى دیگر کپى نموده و یا نصب کرده استفاده نمایید ولى اگر برنامه اى را نصب نمایید که احتیاج به سی دى داشته باشد باید همواره کامپیوتر مورد مشترک روشن بوده و آماده دادن اطلاعات باشد. ( توجه شود که سىدى های اجرایی که احتیاج به سی دى دارند را باید در سی دى رام هر دستگاه جداگانه گذاشته و اجرا نمایید و نمىتوانید از چند دستگاه به اجراى آن در یک سیستمم اقدام نمایید.)
اگر از کامپیوترى برنامه اى سنگین و طولا نى را براى کامپیوترهاى مختلف مىخواهید کپى نمایید چون این عمل کار آن کامپیوتر را بسیار کند میکند دریک لحظه اجازه دهید 1 یا 2 دستگاه این عمل را انجام دهد. و سپس میتوانید جهت سرعت دادن به کار از آن 2 دستگاه نیز جهت اشتراک گذارى استفاده نمایید و سرعت کار را افزایش دهید.
مواظب باشید در وسط عمل کپی و یا نصب ،کسی کامپیوتر مشترک دهنده فایل را خاموش ننماید.

در هنگام بستن کامپیوتر اگر پیامى بدین مضموم :

There are one(2,3,..) users using your computer.
ظاهر شود، نشان میدهد که یک یا چند کامپیوتر دیگر دارند از برنامه هاى کامپیوتر شما استفاده مینمایند، لذا منتظر و یا مطمئن شوید که دیگر به کامپیوتر شما متصل نبوده و کارى ندارند و سپس اقدام به خاموش نمودن سیستم نمایید.
 
 
نظرات شما
captcha refresh